donderdag 14 april 2011

Vale gier

De grote verschillen in klimatologische omstandigheden en een scala aan verschillende landschappen heeft binnen de grenzen van Turkije een zeer gevarieerd aantal biotopen doen ontstaan die in niet geringe mate van elkaar afwijken.
Leefomstandigheden voor flora en fauna in berggebieden, in bossen, in moerassen, in woestijngebieden, op de grote vlaktes, in de eeuwige sneeuw en in het Europees gedeelte zijn zo anders van elkaar dat er zich een zeer uitgebreide planten- en dierenwereld in Turkije heeft ontwikkeld.
Er zijn wel 10.000 soorten hogere planten en de fauna is zo uitgebreid dat die zelfs nog nooit volledig beschreven is.
In willekeurige volgorde een aantal dieren die je zo maar op een onverwacht moment tegen zou kunnen komen. Bruine beer, wolf, otter, lynx, stekelvarken. Maar ook wat vreemdere soorten als antiloop, gems, moeflon, grondeekhoorn, gevlekte bunzing.
Of in zee bv. de monniksrob, haaien, roggen, dolfijnen en zeeschildpadden.
Maar vervuiling, industrialisatie, toerisme en bevolkingstoename zorgen voor onrust in de natuur en voor het kleiner worden van de leefgebieden, hetgeen er toe leidt dat sommige soorten gevaar lopen te verdwijnen of uit te sterven. Meer dan 100 soorten zoogdieren, reptielen, vissen en vogels staan in Turkije op de gevarenlijst.
Voor natuurliefhebbers is het land een eldorado.

Een van mijn mooiste onverwachte ontmoetingen maakte ik twee zomers geleden mee.
Ik wandelde door de heuvels dicht bij mijn huis en plotseling zag ik in de lucht een aantal roofvogels. Eerst dacht ik dat het arenden waren. Maar ik heb in Frankrijk weleens een fokcentrum voor roofvogels bezocht. En daar leerde ik roofvogels te herkennen. En toen ik beter keek zag ik dat het een groep van vijf vale gieren was, die zoals gebruikelijk gezamenlijk op aastocht waren.
Een vale gier is een van de grootste vogels die er bestaat met een spanwijdte van meer dan twee en een halve meter.
In één woord schitterend.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten