zaterdag 16 april 2011

Amy Winehouse komt

Ja, ze komt naar Istanbul.
Wie?
Ja, Amy Winehouse. Op 20 juni zal ze een concert geven.
Ik ben absoluut niet meer op de hoogte van de namen van de artiesten die momenteel populair zijn. En tot vorig jaar wist ik inderdaad niet van haar bestaan.
De laatste tijd let ik weer wat meer op dit soort nieuws en op internet zie ik nu met zekere regelmaat namen verschijnen als Lady Gaga en Justin Bieber. Zowel voor deze laatste twee als voor Amy Winehouse geldt dat ik geen enkel liedje van hen ken. En voor zo ver ik weet heb ik ook nooit iets van ze gehoord.
Van Amy Winehouse heb ik weleens een stukje van een nummer gehoord en ik moet zeggen dat me dat toen niet tegenviel. Haar stem bevalt me wel en haar soort muziek, ik denk R&B, kan ik best waarderen.

Ooit kende ik vrijwel iedere rock-, folk-, blues- en popartiest, uit de westerse wereld wel te verstaan. Ik bezat vele honderden lp’s, vele honderden tapes, heel veel videobanden en honderden cd’s. Ik ging heel vaak naar concerten en heb nagenoeg alle ‘groten’ der aarde op dit gebied live zien optreden.

Als artiest moest je er destijds jarenlang keihard aan werken om internationaal door te breken. Veel spelen, veel touren en veel platen of cd’s maken. Daarbij moest je echt een gehaaide manager hebben, die te vertrouwen was en die goede contracten voor je uit het vuur sleepte zodat je er ook nog iets aan overhield. En een goed financieel adviseur was ook geen overbodige luxe.

Tegenwoordig kan het vaak heel anders lopen met een artiestenloopbaan.  Mee doen aan een of andere talentenjacht op televisie levert je meteen miljoenen kijkers op. Een eigen clipje op youtube wordt over de hele wereld bekeken. En als je ook nog voor een paar schandalen kan zorgen werkt dat alleen maar in je voordeel. Publiciteit is publiciteit.
Ook Amy Winehouse zoekt bewust de media om van alles en nog wat over haar in de pers te krijgen. En met succes. Vloekend en dronken optreden, ruziemakend e.d.

Wat teleurstellend voor een icoon als Bob Dylan, een man die al meer dan 50 jaar optreedt, dat in Zuid-Vietnam de zaal maar half gevuld was bij zijn optreden en dat men hem in China verwarde met iemand anders.
Ja Bob, the times they are a-changin’.
Misschien ga ik toch eens naar Amy kijken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten