maandag 18 april 2011

Calamares

Heel wat van de antieke opgravingen op het schiereiland van Bodrum heb ik al bezocht. Er zijn er legio en eigenlijk zijn ze allemaal interessant. Vanwege de verhalen die er rondom verteld worden of vanwege de bijzondere overblijfselen dan wel vanwege de strategische ligging.
Een hele mooie en speciale vind ik de antieke stad van Iassos bij het dorp Kıyıkışlacık aan de kust bij Milas.
Ik heb daar regelmatig een bezoek gebracht en een van de leukste bouwwerken vind ik het bouleterion. Dat is een soort vergaderruimte van de gemeenteraad. Hier in de vorm van een amfitheater dat ook als zodanig te gebruiken was. Op andere plaatsen kunnen we ook een rechthoekige of vierkante vorm vinden.
Als er vrienden op bezoek zijn en ze vragen me om hen iets speciaals te laten zien dan breng ik ze meestal daar naar toe. Naar mijn idee echt bijzonder.
Na een bezoek aan deze bezienswaardigheid en uiteraard ook aan de rest van de opgraving breng ik ze gegarandeerd naar het kleine restaurantje aan de haven dat het hele jaar geopend is. Een goede betrouwbare keuken met uiteraard veel visspecialiteiten.
Ik adviseer dan altijd gefrituurde calamares. Overal langs de Middellandse Zee wordt calamares gegeten en het kan op verschillende manieren bereid worden. Gevuld, gestoofd, gebakken.
De gefrituurde vind ik het lekkerste en ik heb ze nog nooit zo lekker gegeten als daar.
Altijd stevig en knapperig.
In veel restaurants wordt calamares uit de diepvries geserveerd. Daar niet, daar krijg je vers gevangen pijlstaartinktvis. De kok, keukenhulp, ober, eigenaar wil je graag vertellen hoe hij de calamares klaar maakt. Voor het frituren wrijft hij de in ringen gesneden calamares en zijn tentakels in met droge bloem. En daar verschilt hij met andere restaurants waar men eerst een ei door de bloem roert. Althans zo verklaart hij het verschil in smaak en stevigheid.
Of dat werkelijk het geheim van de smid is weet ik niet maar de calamares was in elk geval, de keren dat ik daar gegeten heb, niet te versmaden. Heerlijk.

Onlangs sprak ik vrienden die ik ooit kennis heb laten maken met de opgraving en het bouleterion van Iassos. Ze vertelden dat ze er laatst weer in Iasso geweest waren en dat het fantastisch was. Ze bedankten me nog speciaal dat ik ze er ooit mee naar toe genomen had.
Ik vroeg of men nog verder was gegaan met de uitgraving van andere delen van de antieke stad. Maar dat wisten ze niet.
"Oh nee, dáár zijn we niet geweest. We zijn calamares wezen eten en die was geweldig."

Geen opmerkingen:

Een reactie posten