woensdag 20 april 2011

All in

Het concept van de all inclusieve vakanties werd in de vijtiger jaren van de vorige eeuw bedacht en ontwikkeld. Als eerste werd het toegepast in het Caribisch gebied maar al snel volgde Europa.
Tegenwoordig vind je dezelfde opzet in Turkije, Egypte, Griekenland, Spanje, Thailand, Cuba, ja wereldwijd in vrijwel alle vakantiebestemmingen.
Het speciale eraan is dat je vooraf je totale reis betaalt en dat je op de plaats van bestemming eigenlijk geen portemonnee meer nodig hebt.
Wat er zo al bij hoort: vlucht, hotel, transfer, reisbegeleiding, ontbijt, lunch, avondmaal, snacks, alcoholische dranken (binnenlands), non-alcoholische drankjes, kinderanimatie, animatie volwassenen, zwembad, handdoeken, beddengoed, dagelijkse kamerschoonmaak, draadloos internet, etc.
Bij all inclusieve vakanties kom je nooit voor onverwachte verrassingen te staan.
Je weet van te voren exact wat je krijgt en wat het kost.
Prijzen variëren en liggen tussen 200 en 900 euro per persoon per week afhankelijk van plaats en luxe.
Voor heel veel mensen een uitkomst. En als je alleen voor de zon komt om eens goed uit te rusten en een kleurtje te krijgen, kan het een aantrekkelijk alternatief zijn.
De nadelen die mensen weleens noemen liggen vaak op het gebied van het eten. De kwaliteit zou niet geweldig zijn. Het lijkt alle dagen erg veel op elkaar en het heeft een beetje een rubbersmaak. Maar ergens anders gaan eten brengt extra kosten met zich mee.
Enkelen vinden het wel jammer dat ze vrijwel niets van de omgeving te zien krijgen. Maar ook voor uitstapjes en tochtjes moet extra betaald worden.
Helaas profiteert de lokale bevolking nauwelijks van dit soort toerisme. De gasten blijven in het hotel en alleen de reisorganisaties of de hotelketens doen goede zaken.
Er bestaan hotelketens en organisaties die op meerdere plaatsen in verschillende landen een vergelijkbaar hotel hebben.

Gehoord op een verjaardag: Vorig jaar waren we in B. in een hotel van N. Het was echt fantastisch goed joh!
En dit jaar waren we in A. in een hotel van dezelfde reisorganisatie. Nou je merkte het verschil niet eens. Echt heel goed, gewoon net zo.

In een consumentenprogramma op de televisie werd aan mensen uit het publiek gevraagd om op de landkaart hun laatste vakantiebestemming aan te wijzen. Wat bleek?
Sommige mensen wisten het niet zo precies. En een enkeling wees zelfs een verkeerd land aan.
Ach, als de zon maar schijnt.

En gelukkig kom je nooit voor onverwachte dingen te staan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten