donderdag 14 april 2011

Tequila

Ooit was ik met vakantie in Mexico. Ik denk niet dat ik er, gezien de omstandigheden en gebeurtenissen met drugskartels, afrekeningen en duizenden doden, nu nog heen zou gaan. De drugsbendes vechten hun conflicten tegenwoordig uit door het hele land terwijl er vroeger nog veilige gebieden waren, zei men. Achteraf gezien geloof ik dat niet meer, toen nog wel.
Ook bij mij kwamen destijds voor ik op reis ging bij het woord Mexico de standaard beelden voor ogen. Ik zag Maya tempels, witte zandstranden met wuivende palmen, groepen vale gieren, heel grote hagedissen, sombrero’s, mariachi bands door de straten, luxe hotels, enorme haciënda’s, overvolle bussen en ga zo maar door.
En het gekke was dat het allemaal klopte. Ik heb het allemaal gezien.
Maar ik zag ook schrijnende armoede, bedelaars, zwerfkinderen, smerige onhygiënische eethuisjes, vers vlees in de open lucht bij 35 graden Celsius, stinkende toiletten en wat dies meer zij.
Enorm veel blauwe agaves zag ik. In eerste instantie vermoedde ik dat deze planten tot de wilde, natuurlijke vegetatie behoorden. Dat was soms ook zo, maar ik kwam enorme akkers met ongeveer een meter hoge agaves tegen. Toen ging me een licht op. Agaves worden gebruikt voor verschillende doeleinden zoals het maken van vezels voor touw, gezondheids- en schoonheidsproducten, maar natuurlijk ook sterke drank. En wel tequila.
Tequila komt uit een bepaald deel van Mexico. Eigenlijk is het een mezcal, de algemene benaming voor uit agave gedestilleerde sterke drank.
Ik heb een boekje gekocht en heb een bezoek gebracht aan een plantage en een stokerij. Veel geleerd over soorten, kleuren, ouderdom van de drank en soorten glazen om de drank te nuttigen.

Terug in Turkije bleef de tequila, mezcal en agave aldoor in mijn gedachten. In het zuiden van Turkije groeien, vaak in tuinen, maar ook vaak verwilderd, ook agaves.
En ze doen het trouwens voortreffelijk. De plant schijnt ooit vanuit Mexico meegebracht te zijn  en floreert in het Middellandse Zeeklimaat bijzonder goed.
Er kwam een idee bij me op. Zou het mogelijk zijn deze agaves hier op grote schaal te verbouwen om er mezcal van te produceren? Waarom eigenlijk niet?
Tequila is een beschermde naam, maar tekila mag vast wel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten