vrijdag 8 april 2011

Shoppen op Kos

Op het Griekse eiland Kos is onlangs speciaal voor Engelse bezoekers een nieuwe supermarkt geopend. De Engelse bezoekers komen uit Turkije. Ze steken ’s ochtends met de veerboot over vanuit Didim, Turgutreis of Bodrum. Veelal zijn het Kos-gangers die hun visum gaan verlengen door op een en dezelfde dag even heen en weer naar Griekenland te varen. Veel van hen wonen het hele jaar in Turkije en maken die tocht iedere drie maanden omdat hun visum zo lang geldig is. Maar ook Engelsen die een verblijfsvergunning hebben en dus niet telkens hun visum hoeven te vernieuwen, gaan regelmatig een dagje naar Kos.
Daarnaast zijn er ook Kos-gangers met een andere nationaliteit. Maar het merendeel van de dagjesmensen is toch Engels. Er komen in het zomerseizoen ook wel Engelsen naar Kos voor hun vakantie maar die verblijven veelal in hotels en hebben niet zo veel behoefte om boodschappen te doen in een supermarkt.
Zelf maakte ik vorige maand ook de oversteek vanuit Turgutreis. Ik was aan boord van een draagvleugelboot en naar later bleek de enige Nederlander. Ik arriveerde als eerste  en zag mijn medereizigers aan boord komen met koffers, tassen en boodschappenwagentjes. Leeg wel te verstaan naar ik later begreep.
Men ging shoppen op Kos. Ik wist wel dat er vaak tax-free sterke drank meegebracht werd en ik vermoedde dat daar de tassen en koffers voor bestemd waren.

Ik maakte die dag een lange wandeling over het eiland en kwam ’s middags toevallig langs een gloednieuwe supermarkt. Ik ging naar binnen om iets te drinken te kopen.
Tot mijn verbazing waren de gangpaden in de winkel vol met mijn medereizigers die in het Engels met elkaar de kwaliteit van de producten bespraken. Het winkelpersoneel sprak goed Engels en hielp de klanten, die vooral geïnteresseerd waren in levensmiddelen die in Turkije niet of moeilijk verkrijgbaar zijn, op zeer adequate wijze aan grote hoeveelheden bacon, spek, saucijzen, kaas, varkenslappen, toast en sauzen.
Met hun tassen en wagentjes vol boodschappen wandelde men rustig terug naar de boot om met een tevreden gevoel de terugreis te aanvaarden.
Tot over drie maanden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten