zaterdag 26 november 2011

Voor Henk en Ingrid

In het kader van het jaarlijks onderzoek dat met behulp van het VN ontwikkelingsprogramma gedaan wordt om de leefbaarheid te bepalen van de aan het onderzoek deelnemende landen werden vorige maand weer de nieuwe cijfers gepubliceerd. Er deden dit jaar 169 landen aan het onderzoek mee, waaronder uiteraard alle "ontwikkelde" landen, die zelf hun gegevens ter beschikking dienen te stellen.
En hou je vast. Met een soort, mij vreemde, nationale trots werd de lijst in de landelijke pers gepubliceerd. Wat was namelijk het geval? Nederland is het afgelopen jaar op de lijst gestegen van de vijfde naar de derde plaats.
Onmogelijk dacht ik gezien de ontwikkelingen in de binnenlandse politiek van Nederland. Want waar wordt namelijk naar gekeken bij de samenstelling van deze "hitlijst"?
De Human Development Index meet de ontwikkeling van de deelnemende landen op gebieden als: levensverwachting, welvaart en onderwijs.
En dat zijn nou niet speciaal de items waarvan je zou denken dat Nederland daar goed op zou scoren.
  1. Noorwegen
  2. Australië
  3. Nederland
Een bronzen medaille. Het op twee na beste land van de wereld om in te wonen? Het komt mij ietwat lachwekkend voor.
Mocht het al zo zijn dat op basis van de huidige cijfers deze positie correct is, dan ben ik er heilig van overtuigd dat die positie de komende tijd in een scherpe duikvlucht terecht zal komen.
De maatregelen die het huidige meest asociale kabinet dat ik me kan herinneren reeds heeft genomen of heeft afgekondigd, zullen misschien volgend jaar nog niet maar dan in ieder geval het jaar daarop de derde plaats ernstig in gevaar brengen.
Even ter herinnering een aantal maatregelen van het kabinet waarmee volgend jaar iedereen te maken krijgt. Ik ben niet volledig. Het zijn de dingen die me zo maar even te binnen schieten. Er zit nog meer in het vat.
Veranderingen op allerlei terreinen:
Het ontslagrecht, de bijstand, de huuropbrengsten, de pensioenen, de mantelzorg, het persoonsgebonden budget, de bezuinigingen op kunst en cultuur, het strafrecht, de kliklijnen, de ziektekosten, de kinderopvang, de bibliotheken, de privacy, het openbaar vervoer, de buurthuizen, de eigen bijdrages, de natuur.
Het lijkt me voldoende om ervoor te zorgen dat Nederland zal dalen op de ranglijst zeker naar een plaats buiten de top tien.
Natuurlijk is het niet eenvoudig een dergelijk hoge positie als Nederland bekleedt te behouden. Het is ook veel simpeler om zoals Turkije bv. dit jaar te stijgen van laten we zeggen de 96ste plaats naar de 89ste. En veel mensen zal de positie op de ranglijst trouwens terecht ook een worst zijn, de veranderingen in de leefomstandigheden daar gaat het om. En ik denk dat de posities van Turkije en Nederland op die lijst de komende jaren een heel stuk dichter bij elkaar zullen komen te liggen. Voor veel Turken gaan de verbeteringen van de leefomstandigheden lang niet snel genoeg en de regering wordt door een deel van de pers ernstig bekritiseerd. Ik ben heel benieuwd hoe dat volgend jaar in Nederland zal gaan. Zal de altijd lachende leider van het gedoogmonsterkabinet een verslechtering ook weer met een gebruikelijk schouderophalen afdoen? Of is er dan al een andere regering?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten