zaterdag 31 december 2011

Jaarlijkse stress

Ja hoor, het is weer zo ver. Iedere tv-persoonlijkheid, iedere artiest, ja iedereen die voor de media ook maar enigszins interessant is mag een dezer dagen laten weten wat zijn of haar goede voornemens zijn voor het nieuwe jaar. Leuk een onzin verhaal vertellen en weer een keertje de publiciteit halen wetend dat het doel toch onhaalbaar is.
Bijna alle weekendbijlagen van kranten, allerlei tijdschriften en tv-programma's besteden er tijd en ruimte aan. Met volop zogenaamde onderzoekjes met tabellen en staatjes en cijfers worden we onthaald. Over de hele wereld vergelijkbare vulling. En ieder jaar nemen we het ons weer voor.
Ik ga meer dit, minder dat, beter zus, eerder zo etc. etc. En dan volgt er een of andere activiteit die voor het individu van belang is en een heel ander mens van hem of haar zal maken.
Goede voornemens. Men kan zich echter afvragen voor wie die dan wel zo goed zijn. Ik ben van plan om vaker naar de sportschool te gaan. Maar ja, dan zitten mijn kinderen vaker alleen. Ik ben van plan om vaker bij mijn ouders op bezoek te gaan. Nou ja dan eten we toch een portie frites. Ik ga zeker minder roken. Daar word ik wel erg chagrijnig van maar dat moet dan maar.
Ik ga minder opvliegerig tegen mijn kinderen doen, ik ga meer sporten, ik zal minder hard rijden, ik zal aardiger zijn tegen mijn schoonmoeder, ik zal beter opletten wat ik eet, ik zal beter naar mijn vrouw luisteren, ik zal meer in huis doen enz.
Maar daar beginnen we pas mee op nieuwjaarsdag. Hebben we nog even. Voor die tijd kunnen we nog even onze gang gaan. Schoonmoeder te kakken zetten, schreeuwen tegen de kinderen, vrouw de waarheid zeggen, nog even flink schransen en drinken en lekker op je kont blijven zitten.
Maar vanaf 1 januari zal je eens zien.
Helaas, er komt weinig van terecht. Daar is natuurlijk ook allerlei onderzoek naar gedaan. En natuurlijk zijn er ook enkelen die succes hebben , blijkt daaruit. Maar het merendeel van de enthousiastelingen geeft zoals te verwachten al heel snel de pijp aan Maarten.
Zo maar even een voorbeeldje.
Volgens de uitslag van enkele enquĂȘtes is 75 tot 80% van de ondervraagden van plan het nieuwe jaar met goede voornemens te starten. Dat zouden van de totale bevolking van Nederland ongeveer 12 miljoen mensen zijn. Van de ondervraagden zou 15% het afvallen boven aan het lijstje hebben staan. In totaal zouden dat 1.800.000 mensen zijn.
Laten we veronderstellen dat 10% het volhoudt (de cijfers verschillen enigszins per onderzoek). Dan zouden 180.000 mensen als ze genoeg afvallen hun overgewicht, corpulentie of obesitas kwijt kunnen zijn. Want daaraan lijdt ongeveer 50% van de Nederlandse bevolking. Dat zijn 8 miljoen mensen.
Als ieder jaar het zelfde aantal mensen erin slaagt voldoende af te vallen zouden we na ongeveer 45 jaar verlost zijn van obesitas en zwaarlijvigheid.
En zo geldt dat natuurlijk voor al die andere goede voornemens ook. Het zet geen zoden aan de dijk.
Maar daarbij komt natuurlijk dat onze doelstelling niet gehaald wordt omdat het merendeel van de deelnemers er niet in slaagt in zijn of haar goede voornemens te volharden.
Maar laten we de zaak positief benaderen. We zijn er niet in geslaagd, maar daarom niet getreurd. We hebben het toch maar mooi een week volgehouden. Scheelt altijd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten