woensdag 21 december 2011

Op naar het licht

Hè hè, eindelijk. Vandaag op 21 december 2011 om 12 uur 11 begint op het noordelijk halfrond de astronomische winter.
Over het algemeen wordt het jaar ingedeeld in vier seizoenen en in gematigde of polaire gebieden is de winter er daar een van.
Waarschijnlijk bestond ooit overal op de wereld het astronomisch jaar uit twee seizoenen. Zomer en winter hetgeen te maken had met de twee zonnewendes. Daar leefde men naartoe, dat waren de twee ijkpunten van het leven. De winter ging dan in warme en tropische landen gepaard met regen, de moesson, en in Europa bv. met sneeuw en ijs.
Hier in Turkije zie je nog veel mensen die tweedeling hanteren. Het is zomer, dus warm, of het is winter, koud en nat. In september worden de mutsen, truien en handschoenen alvast te voorschijn gehaald en geïnspecteerd.
Enigszins verwarrend daarbij is dat Turkije door de uitgestrektheid van het land grote verschillen in weertypes en klimaat kent tussen de afzonderlijke regio's.
Hier rond Bodrum wordt verwacht dat de winter vandaag begint met een middagtemperatuur van een graadje of 19 C. Op veel plaatsen wordt nog gezwommen, de zeewatertemperatuur is nog steeds een graad of 18. En de komende dagen wordt er regen verwacht. En in andere delen van Turkije vriest het, ligt een dik pak sneeuw en wordt geskied.
Sinds ik hier verblijf ben ik in de loop der jaren eerder geneigd geraakt om te denken in de tweedeling zomer en winter dan in de vierdeling met herfst en lente. Het verschil der seizoenen is niet zo evident. De seizoenen en seizoensveranderingen merk ik hier heel anders en zijn ook niet zo opvallend. Ik blijf het vreemd vinden da tik gisteren pazı (snijbiet) en roka (rucola) gezaaid heb en dat ik slaplantjes heb uitgezet.
Eergisteren zat ik bij een temperatuur van rond de 20 C heerlijk uitgebreid te zonnen op het terras achter het huis.
Veel expats uit West-Europa die hier in het zuiden van Turkije verblijven beweren vaak die wisseling in seizoenen, de herfststormen het ijs en de sneeuw te missen. Maar als ik hen dan het welgemeende advies geef om toch vooral terug te keren, blijken daar toch meer nadelen dan voordelen aan verbonden te zijn en kiezen ze toch liever voor Turkije.
Mis je Nederland dan nooit? Dat wordt me regelmatig door vrienden en kennissen, Turken, Nederlanders en anderen, gevraagd. Op BVN, de tv-zender voor Belgische en Nederlandse expats over de hele wereld, werd die vraag ook gesteld. En dan kan ik alleen maar antwoorden: inderdaad nooit. En het weer dan, de winter? Ja, die mis ik wel, en wel vaak ook. Maar dan als kiespijn!
Vanaf vandaag beginnen de dagen te lengen. Aanvankelijk nauwelijks merkbaar maar het gebeurt. En ja, zo langzamerhand bestaat mijn jaar inderdaad nog maar uit twee seizoenen en dit jaar is 21 december daarbij het omslagpunt . Deze dag heb ik naartoe geleefd. Vanaf deze dag kijk ik weer vrolijker tegen het leven aan. Vanaf deze dag zijn we weer op weg naar de zomer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten