maandag 19 december 2011

2025

Hoewel ik slecht geslapen had en ook de schrikbeelden na mijn eerste kop koffie nog niet verdwenen waren en ik nog behoorlijk duf was, besloot ik toch maar een ochtendwandelingetje te gaan maken. Ik had de vorige avond op tv een programma gezien met schokkende beelden over oorlogshandelingen door bezetters in de Tweede Wereldoorlog en prompt werd mijn nachtrust verstoord door mannen in uniform en bruine hemden.
Even naar buiten en wie weet woeien de muizenissen uit mijn hoofd zodat ik er de rest van de dag toch nog enigszins tegen zou kunnen.

Ik was nog maar een paar minuten onderweg toen ik een motor hoorde naderen. Het zware geluid kwam van achteren en op het moment van passeren werd mijn blik onwillekeurig naar het passerende voertuig getrokken. In een oogopslag zag ik op de motor twee al wat oudere mannen zitten die beiden een helm droegen.
En dat viel op. Want het dragen van een helm op bromfiets of motor is onder bestuurders en passagiers in Turkije zeker geen gemeengoed. En als de bestuurder al een helm draagt dan blijft de duopassagier daar nog heel vaak van verstoken.
Natuurlijk is ook in Turkije het dragen van een helm verplicht voor motor- en bromfietsrijders en hun passagiers. En ook komt men in aanmerking voor een flinke boete bij overtreding van de regel. Alleen, wordt die boete in de praktijk maar uiterst zelden opgelegd.
Dus eigenlijk was het vanzelfsprekend dat twee gehelmde mannen op een motor mijn aandacht even waard waren. Ik was even verbaasd want de beide mannen waren niet alleen gehelmd, nee ze waren geStahlhelmd. Ze droegen beiden een model Stahlhelm, een Duitse legerhelm.
Toevallig? Nou zie je dit soort plastic replica's, die trouwens niet al te veel bescherming kunnen bieden, hier wel vaker. Maar ja, toch wel toevallig dat ik op dat moment met die ergernis opwekkende attributen geconfronteerd werd.
Op hetzelfde ogenblik kwamen me twee schrikbeelden voor ogen.
Ik zag Duitse militairen met Stahlhelm waarop een logo door Amsterdam marcheren. En ik zag gehelmde Duitse soldaten in hun typische lange leren jassen op hun Zündap KS-750 motor met zijspan door Rotterdam rijden. OK, dass war einmal.
Maar ik zag nog iets veel angstaanjagenders. Het was 2025. De neo-bruinen hadden hun macht in Nederland definitief gevestigd. De snelheid op de weg was volledig vrijgegeven. Bromfietsers en motorrijders droegen een replicahelm, niet voor de veiligheid maar om te laten zien dat ze "erbij hoorden". Als je niet wilde droeg je helemaal geen helm. De VVD was daar in tijden van invoering van die regel ook al tegen geweest. En de ultra- rechtse volksverlakkers van de PVV vonden toch al dat iedereen maar voor zichzelf moest zorgen.
In optocht reed de leider met zijn motorvrienden door Den Haag, zijn peroxide pruik onder de rand van zijn helm uitkruipend. En wat deed hij nou met zijn rechterarm? Ik moet me vergist hebben.

Wir haben es nicht gewusst. Nee, we hebben het weer niet aangedurfd er echt tegen in verzet te komen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten