zaterdag 30 juli 2011

Angst.

Ik ben ooit uit Nederland gevlucht voor Geert. In een land waar de dagelijkse politiek gedomineerd wordt door iemand met een gedachtengoed als dat van hem, wilde ik niet leven. Van een dergelijke samenleving wilde ik geen deel meer uitmaken.
Nu na de gebeurtenissen in Noorwegen is dat voor mij alleen maar duidelijker geworden. En dan heb ik het niet over de "geachte afgevaardigde der Staten Generaal" Geert Wilders. Zijn openbaring is bekend. En zijn verschuilen en geen verantwoording durven nemen ook. En ach, hij weet niet beter.
Nee, wat veel erger is, vele malen erger, is het feit dat andere politici in Nederland geen stelling durven nemen. Geert is niet verantwoordelijk..
Aanvankelijk wilde ik me niet in de discussie mengen maar het heeft ook mijn welbevinden verpest. En hoewel er ontzettend veel onzin en waanzin verkondigd wordt over dit onderwerp op alle mogelijke linkse en rechtse sites kon ik het toch niet laten.
Wat? Geert niet verantwoordelijk? Als je jaren propageert dat sommige mensen minder waard zijn dan jij. Goed, alle dingen die je in dit geval iemand anders aan kan doen hoef ik niet te herhalen. Die zijn al vaak genoeg door medestanders van de verlosser gebezigd. Komt het dan niet eens in je hoofd op dat sommige mensen dergelijke acties wel eens letterlijk over zouden kunnen nemen? En daar ben je niet medeverantwoordelijk voor?
Als politicus wil je toch, om macht te veroveren, dat anderen er net zo over gaan denken als jij. En als anderen dan uitvoeren waar jij de theoretische bodem voor gelegd hebt, dan was dat toch de bedoeling? En daar ben je dan toch verantwoordelijk voor?
En heel politiek Nederland, en dan bedoel ik mensen met een positie in de dagelijkse politiek, zwijgt. Niemand durft stelling te nemen tegen Geert etc. En dat is natuurlijk al jaren zo. Bang om stemmen te verliezen. Zonder in de gaten te hebben dat het geen stelling nemen juist zorgt voor stemmenverlies. Niemand neemt je meer serieus, men vindt je een slapjanus, iemand waar men zeker niet meer op stemt.
Een politicus die zijn mening niet meer durft te verkondigen. Of, en dat vraag ik me wel eens af, is hij het misschien wel een beetje eens met Geert?
Als je geen standpunt durft in te nemen, ga dan uit de politiek. Laat het dan maar aan Geert over. Zo ver zijn we gekomen in Nederland.
En nu ben ik er helemaal van overtuigd dat ik terecht Nederland verlaten heb. Maar ik ben er nu achter dat het eigenlijk niet om Geert was (niet dat ik ook maar het kleinste beetje begrip voor zijn manier van mensen tegen elkaar opzetten kan opbrengen, dat moge hopelijk duidelijk zijn). Eigenlijk was het om het feit dat niemand stelling durfde en nog steeds niet durft te nemen. Angst.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten