dinsdag 13 september 2011

Op zoek naar Kadaffi

Heel veel jaren heb ik gekampeerd. Eerst met mijn broer. Daarna met mijn vrouw. En nog later met vrouw en kinderen. Jarenlang trokken we een deel van de zomervakantie naar Frankrijk. Frankrijk was ons favoriete vakantieland. Ik bewaar daar ontzettend mooie herinneringen aan.
Tegenwoordig woon ik in Turkije en het kamperen is er bij ingeschoten. In Turkije wordt trouwens weinig gekampeerd en de paar campings die ik ken zijn niet om over naar huis te schrijven. Dat doe ik dan ook niet.
Ik vond het altijd leuk te lezen dat sommige prominente figuren uit het politieke leven ook kampeerden en ik stelde me dan voor hoe zo iemand zich op de camping gedroeg. Met dezelfde air als in Den Haag? Wachtte hij netjes op z'n beurt als hij wilde douchen? Schilde hij de aardappels? Vloekte hij als hij een haring krom sloeg?
Bekend is dat bv. Joop den Uyl destijds wel kampeerde. Hij had een groot gezin en kamperen was relatief goedkoop.
Iemand anders die ook een heel groot gezin had was Kadaffi. Van hem is ook bekend dat hij graag kampeerde, of althans in een tent sliep. Voor het geld hoefde hij dat niet te doen. Hij moet het zeker en vast geweldig gevonden hebben. Hij liet zelfs heel grote bedoeïenententen opzetten in zijn paleistuinen. Het kan heel goed zijn dat dit een façade was om zijn imago op te houden. Ik verdenk hem er wel van dat die tenten stiekem met een ondergrondse gang in verbinding stonden met het paleis en dat hij lekker in zijn gouden bedje onder de vette lappen kroop.
Kadaffi hield ervan om ook in andere landen te gaan kamperen. Hij ging naar Europa en stond op de allermooiste campings. Ik herinner me tv-beelden van Kadaffi met zijn grote vrienden Blair of Sarkozy of Berlusconi voor zijn grote tent in Parijs of Rome. Vrienden die de voormalige politieke paria voor het oog van de verzamelde pers de hand kwamen schudden.
Ook nam hij zijn tent mee naar de VS. Hij zou een toespraak voor de VN houden en hij wilde zijn tent opzetten in het Central Park. Helaas mocht hij zijn tent daar niet plaatsen maar er werd een mouw aangepast en de tent kwam meen ik in de tuin van Donald Trump te staan en daarbij werd er aan zijn facilitaire wensen tegemoet gekomen.
Ik kan me niet herinneren dat Kadaffi ooit Turkije heeft bezocht. Maar dat zou heel goed aan de kwaliteit van de Turkse campings kunnen liggen.
Het zou niet onmogelijk zijn dat Kadaffi op dit moment door eigen land reist en zijn tenten iedere dag op een andere plaats opslaat. Hij is op de vlucht omdat de burgers van Libië hem niet langer als keizer van hun land willen zien opereren.

Als er binnenkort een hoge losprijs op het hoofd van de voormalige heerser gezet zal worden waarbij een grote beloning in het verschiet ligt voor de man met de gouden tip zou ik wel een gooi naar de prijzen willen doen.

De plaats waar de dictator zich voor zijn veertig jaar lang door hem uitgebuite bevolking verbergt, valt vrij simpel te ontdekken.
De nieuwe machthebbers hoeven alleen maar een recente campinggids van Libië op te slaan en de campings even op te bellen om de campingbeheerders te vragen of er een ex-keizer met zijn gevolg een plekje heeft weten te vinden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten