zaterdag 25 juni 2011

Planken

Internet en sociale netwerken zoals bv. Facebook, Hyves, Myspace, Netlog en sociale media zoals bv. Twitter, Blogger, Youtube zijn niet meer uit ons dagelijks leven weg te denken. Als ik iets opzoek op internet heb ik geen idee wat ik doe. Als ik een document moet versturen moet ik mijn aantekeningen erbij nemen om op te zoeken welke handelingen ik moet verrichten. Ik ben een echte digibeet. Wel kan ik via Google, Bing of Yahoo eigenlijk alle informatie vinden die ik nodig heb. Spelletjes heb ik nooit van mijn leven op de computer gedaan. E-mail versturen daarentegen doe ik dagelijks.

Het belang en de macht van die mogelijkheden zijn niet te onderschatten. De opstanden in de Arabische wereld bv. zouden zich niet op de huidige schaal voorgedaan hebben als internet er niet geweest was. Vooral de Egyptische revolutie is een internet revolutie. Iedereen kan het gebruiken zonder te weten hoe het werkt.
Zo ook Wilders en orthodoxe moslims die eigenlijk constant met elkaar in contact staan via alle berichten. Zo blijven ze in het nieuws en maken ze eigenlijk reclame voor elkaar.
Maar er worden natuurlijk heel veel minder belangwekkende zaken met elkaar gedeeld, uitgewisseld, afspraken gemaakt, oproepen geplaatst en nog veel meer dingen waar ik geen benul van heb.
Allerlei vreemde hobby’s of activiteiten kunnen zich zo maar over de hele wereld verspreiden en soms binnen enkele weken een grote rage worden. Een van de laatste die ik tegenkwam en aanvankelijk helemaal niet begreep is planking. Ik meen geïntroduceerd in Australië maar nu wereldwijd beoefend. Je gaat voorover liggen, plat op je buik en met je gezicht op de grond en armen langs je lijf. Je blijft even doodstil liggen. Iemand maakt daar een foto van en die zet je op Facebook of een ander netwerk. The Lying Down Game zoals het in Australië heet is ongevaarlijk. Wel zijn er mensen ontslagen door hun baas omdat ze te lang bleven liggen.
Een andere is de flashmob. Als ik het goed heb wordt dan door een flink aantal mensen afgesproken om op een bepaalde tijd ergens op een plein of in een winkelcentrum onopvallend aanwezig te zijn. En op een bepaald signaal begint iedereen te dansen, soms vooraf ingestudeerd of een andere ongebruikelijke gezamenlijke handeling te verrichten. Plotseling is het voorbij en iedereen vertrekt.
Een al wat oudere was happy slapping, waarbij een willekeurig persoon zo maar door een groep jongeren in elkaar werd geslagen en de beelden ervan werden op internet verspreid.
Car surfing of urban surfing waarbij je stunts uithaalt op een rijdende auto, plotseling blijven staan op een kruispunt en de lipdub (het met een grote groep mensen playbacken van een bekend liedje waarvan dan in 1 take een filmpje wordt gemaakt dat uiteraard op internet komt te staan) zijn nog een paar voorbeelden.
Het kan ook wel eens misgaan. Ernstig mis bij car of train surfing minder ernstig als je je vrienden uitnodigt voor een feestje en de uitnodiging voor iedereen te lezen is op internet. Dan kan het gebeuren dat er opeens 1000 man in je tuin staan.

Maar de aardigste van deze bezigheden vind ik toch planking. Hoe vreemder de plaats des te beter. En ik kreeg opeens een hallucinatie. Ik zag plotseling alle geachte afgevaardigden van de PVV, dus ook de heer Wilders, bij elk debat of bij elke stemming in de Tweede Kamer naast elkaar een houding aannemen om te planken. Ze liggen bewegingsloos voorover over hun stoelen zonder te reageren of te praten. En bij marathonzittingen doen ze een poging het record planken te verbeteren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten