woensdag 1 juni 2011

De wensboom

Bij ons aan het strand van Bodrum staat een wensboom. Niet echt iets bijzonders zou je zeggen want het fenomeen bestaat over de hele wereld. In heel veel landen kent men wensbomen en het heeft volgens mij niets met een bepaalde cultuur of met een bepaald land of werelddeel te maken. Het lijkt wel iets universeels. Het is een thema dat heel vaak voorkomt in literatuur of film.
Van een wensboom wordt verondersteld dat hij wensen kan doen uitkomen. Je gaat onder de boom staan, je doet in stilte je wens en knoopt daarna een lintje of een lapje aan een van de takken.
Voor zover ik weet gaan de meeste wensen over gezondheid en, aan het aantal giebelende meiden die er in de buurt zijn af te meten, over de liefde.
Ik geloof dat er geen voorwaarde aan verbonden is om een wens te mogen doen. Je hoeft niet eerst een vallende ster te zien. En je hoeft ook niet alle brandende kaarsjes van je verjaardagstaart in een keer uit te blazen. En je hoeft ook niet ’s avonds buiten de maan over je rechter schouder te zien schijnen.
Nee je mag gewoon een wens doen als je dat wilt volgens mij.

Ik denk dat lang niet alle gedane wensen uitkomen. En ik denk dat dat maar goed is ook. Mensen doen de onmogelijkste en gekste wensen. Als die allemaal uit zouden komen, zouden we in een totaal onleefbare wereld terecht komen. Nee, niet alle wensen worden vervuld.
Goed wensen is beslist een hele kunst zou je kunnen zeggen. Je moet namelijk iets wensen dat eventueel uit zou kunnen komen en niet iets totaal onmogelijks. Hoewel je zou kunnen zeggen dat je altijd 50% kans hebt dat een wens uitkomt, hij komt namelijk wel uit of hij komt niet uit, ben je daarmee natuurlijk nooit zeker van je zaak.

Er bestaan heel veel moppen en volksverhalen over wensende mensen. Daarbij gaat het heel vaak om een erg inhalig persoon en een bescheiden persoon. En de bescheiden persoon komt er meestal het beste uit te voorschijn.
Of het gaat over een dom en een verstandig iemand.
Ook de slimmerikken komen vaak aan bod: Ik wens dat ik twee wensen mag doen.
Of: Ik wens dat mijn wens uitkomt.
Ja, er zijn wensen te over. Hele persoonlijke die niet zo gemakkelijk in vervulling zullen gaan maar ook kan men een wens doen in het algemeen belang. En eigenlijk zou het eerlijker zijn als die wel uit zouden komen.
Een soort Hollandse ziekte verspreidt zich over Europa en dan bedoel ik niet de EHEC-bacterie of zoals in het verleden de Hollanditis. Mijn wens zou daar iets aan moeten kunnen doen. Ik zou bv. met heel mijn hart kunnen wensen dat Geert Wilders zich terug zou trekken uit de politiek.
Ik hoop trouwens niet dat het mijn laatste wens zou zijn.

Ik heb een wens gedaan en ik heb een lapje aan de boom op het strand geknoopt. Ik ga natuurlijk niet vertellen wat ik gewenst heb. Een wens hardop uitspreken of beschrijven verbreekt de ban. En dat zou de oorzaak kunnen zijn van het feit dat mijn wens niet in vervulling gaat.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten