maandag 13 februari 2012

Waarschuwing

Op 12 februari maakte de Türk Hava Yollara, de Turkse luchtvaartmaatschappij, haar eerste officiele vlucht met een passagiersvliegtuig naar een buitenlandse bestemming. Het was een vlucht met een Douglas DC-3 van Ankara via Istanbul naar Athene.
Eigenlijk typisch dat het zo lang op zich had laten wachten. Turkije was namelijk een van de eerste landen met een luchtmacht die in 1911 werd opgericht en al in de Eerste Wereldoorlog actief aan de strijd deelnam.
Over de geschiedenis van de THY is eigenlijk een aardige success story te schrijven. Want sinds de start van de internationale vluchten met een enkel tochtje naar Athene in 1947 is het bedrijf uitgegroeid tot een grote vliegmaatschappij met een vloot van 165 toestellen en met lijnvluchten naar 130 buitenlandse bestemmingen met ook heel veel binnenlandse vluchten en een eigen opleiding voor piloten.
Het bedrijf staat o.a. bekend om zijn voortreffelijke service, het minste bagageverlies, vervoerde vorig jaar 32 miljoen passagiers en treedt op als sponsor van de voetbalclub FC Barcelona. Maar vooral is het bekend vanwege zijn solide financiële basis en zijn prachtige resultaten.
Helaas kwam de maatschappij ook enkele keren in het nieuws met een paar ongelukken waarvan die in 1974 in Frankrijk waarbij 345 mensen het leven verloren tot de grote vliegrampen behoort. En het ongeluk op de Polderbaan in Amsterdam in 2009 , waarbij 9 personen omkwamen,ligt nog vers in ons geheugen.
Maar het bedrijf wordt internationaal als veilig en betrouwbaar beschouwd. En dat, samen met de financiële resultaten heeft er volgens de bestuursvoorzitter van THY, de heer Hamdi Topçu, toe geleid dat steeds meer verliesgevende buitenlandse maatschappijen aankloppen om hulp of een eventuele overname aanbieden.
THY breidt sterk uit en is zeker op zoek naar samenwerking of partnership. Een gunstige kandidaat lijkt de Poolse staatsmaatschappij LOT te zijn. Er is sprake van vergevorderde onderhandelingen. De maatschappij wordt geprivatiseerd en THY zal daar voor een aanvankelijk niet al te groot stuk in deelnemen.
Goed, de deelname mag dan niet al te groot zijn, maar die kan wel belangrijke gevolgen met zich brengen. Het vermoeden bestaat dat dit wel eens zou kunnen leiden tot een zeker niet denkbeeldige nieuwe visumregeling tussen Polen en Turkije. Daardoor zouden Turken gemakkelijker een 3-maands zakenvisum of toeristenvisum voor Polen kunnen krijgen. Ja, en als die tsunami van Turken dan via Polen over Europa zal spoelen zal de voorspelling van Geert toch nog bewaarheid worden.
En dan zal het duidelijk zijn dat Nederland die duizenden en duizenden Polen en Turken natuurlijk nooit meer kwijt zal raken. En dat moet een schrikbeeld zijn voor bepaalde politici.
Ik vermoed dat Geert door een van zijn vrienden in de strijd, een of andere geheime dienst misschien, op de hoogte gebracht is van dit complot en dat hij nu een strategie ontwikkeld heeft om te trachten deze dreiging ongedaan te gaan maken.
Hij heeft een klachtensite op internet geopend waarop burgers van Nederland hun Poolse buren kunnen aangeven. Als deze site nu maar vaak genoeg bezocht wordt en de klachten maar ernstig genoeg blijken te zijn, zal Geert een poging ondernemen om Polen het lidmaatschap van het Schengenverdrag te ontnemen.
En daarmee zal het voor Turken en Polen onmogelijk worden deze sluiproute naar het paradijs te volgen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten