donderdag 23 februari 2012

Cemre

"Het voorjaar zit in de lucht."
Voor mij betekent het meer dan alleen maar de lucht. Je merkt het aan de kracht van de zon, aan de geur, aan vogels die zich laten zien en beginnen met hun verleidingskunsten, een gevoel dat je lichaam binnentrekt.
In het Turks bestaat het woord "cemre". Het is niet met één woord te vertalen maar het geeft wel de komst van het voorjaar aan.
Cemre bestaat uit een drietal momenten. De eerste cemre valt op 19-20 februari en geeft het moment aan waarop de lucht warmer begint te worden. Na de tweede cemre op 26-27 februari begint het water op te warmen en 5-6 maart is het moment waarop de aarde warmer begint te worden. En na deze derde cemre wordt het lente.
Vaak gaat de periode van cemre gepaard met storm en sneeuw in grote delen van het land. Maar tegenhouden is onmogelijk. Het voorjaar komt.
Vanmorgen, de 20ste, maakte ik mijn wandeling en echt, ik merkte het meteen.
Er wordt gesproken van: cemre valt in de lucht, valt in het water en valt op de aarde, hetgeen te maken zou hebben met het gooien van stenen naar de duivel bij de berg Mina tijdens de hadj, de pelgrimage van de moslims naar Mekka.

Sommige schrijvers en dichters hebben wel de vrijheid genomen er nog een vierde cemre bij te creëren. Die cemre valt in je hart en verwarmt de liefde.

In ieder geval is de eerste echte cemre gevallen en ik ga er vandaag van genieten. Het zonnetje schijnt, het is een prachtige dag (hier bij Bodrum).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten