zaterdag 11 februari 2012

Barbaren

Recalcitrant, zal ik toch zeker zelf wel weten, verbodsovertreding, regelontduiking, koppig, puberaal gedrag, dat maak ik zelf wel uit, gewoon tegen of lekker toch doen zijn maar een paar van de woorden of begrippen die me te binnen schieten als ik denk aan een bepaalde vorm van gedrag. Die bestaat bij koppige kleuters, dwarsliggende jongeren, protesterende volwassenen en obstinate bejaarden. Bewust of onbewust: je wilt je de wet niet voor laten schrijven, je bepaalt zelf wel wat goed voor je is. Zo iets.
Op 17 februari a.s. zal de Turkse film "Fetih 1453" in veel bioscopen over de hele wereld in première gaan. In Turkije meen ik op 16 februari om 14.53 uur. De film vertelt het verhaal over de met veel geweld gepaard gaande inname van Istanbul, destijds natuurlijk Constantinopel, door het Osmaanse leger tijdens de regeerperiode van Sultan Mehmed II. Een spektakelfilm met veel bloederige gevechtscenes, allerlei special effects, met veel historie, cultuur en geloof.
Er is drie jaar aan de film gewerkt en het is de duurste Turkse film ooit (17 miljoen dollar) gemaakt.
Het is een historisch overzicht en in de film wordt getoond hoe Mehmed klaargestoomd wordt om sultan te worden en hoe hij later een eind maakt aan het Byzantijnse Rijk waar al lange tijd tegen gestreden werd.

Vanaf het moment dat de eerste trailers van de film op internet waren verschenen kwamen er protesten tegen de film. En helemaal toen de nieuwste trailers te zien waren. En na enkele voorvertoningen en illegale downloads waren er meer bezwaren tegen de film.
In Duitsland zouden er christelijke groeperingen zijn die de film willen boycotten. "Turken zouden zich moeten schamen voor wat ze christenen in het verleden hebben aangedaan i.p.v. de verovering van Istanbul te vieren." Mensen wordt aangeraden deze film niet te gaan zien en voor de bioscopen zullen brochures uitgedeeld worden.
Ook in Griekenland sprak men schande van de film in het weekblad To proto Thema. Op basis van de trailer werd de film betiteld als: Turkse veroveringspropaganda die de massamoord op Grieken en de verwoesting van stad en land verheerlijkt.
Zelf ben ik absoluut geen liefhebber van films met buitensporig geweld. Een oorlogsfilm over de Tweede Wereldoorlog heb ik nooit gezien. Van een bloederige tv-serie als Spartacus word ik onpasselijk. Het afslachten van Indianen in Noord of Zuid-Amerika hoef ik ook niet te zien. Het geweld van Kruisridders of andere moordpartijen weiger ik te bekijken. En nadat ik de trailer van "Fetih 1453" had gezien was ik ook zeker niet van plan de film te gaan zien, hoewel ik heel erg geïnteresseerd ben in de geschiedenis van het Osmaanse Rijk.
Maar als anderen mij dan willen voorschrijven wat ik wel of niet moet doen en aankomen met het verhaal dat de film een aanval op en een vernietiging van de christelijke samenleving in het Byzantijnse Rijk laat zien, een aanval op onze normen en waarden, ben ik geneigd wel naar de film te gaan. Dan word ik een beetje opstandig. Geneigd zeg ik want ik zal bij nader inzien niet gaan.
Wel vraag ik me af of het vertonen van deze film niet aangegrepen zal worden door bepaalde mensen om de islamofobie weer wat extra leven in te blazen. En het zou mij beslist niet verwonderen als de PVV binnenkort vragen zal stellen aan de minister over de verheerlijking van het islamitisch geweld waar onze kinderen aan zullen worden blootgesteld. En de partij zal misschien wel voorstellen het vertonen van de film te verbieden.
Waar ken ik dat van?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten