vrijdag 17 juni 2011

Een lekker stukje vlees

Als het aan de PVV ligt mag Joods ritueel slachten straks wel en Islamitisch ritueel slachten niet. Ik zie het zo maar gebeuren. Vermoedelijk wordt en er nog wel een 'spitsvondige' oplossing bedacht. Iets waar het een wel aan voldoet en het ander niet.

Het zou allemaal gaan om het inbreuk maken op de vrijheid van godsdienst. Maar dat begrijp ik niet. Er wordt toch alleen maar gevraagd een ritueel een stukje aan te passen. En vertel me nou niet dat dat in de Islam en het Jodendom nog nooit eerder is gebeurd. Ook bij het slachten van dieren.
De argumenten voor en tegen zijn zoals gebruikelijk natuurlijk niet zuiver en naar mijn idee zelfs lachwekkend. Er zou zowel binnen Islam als binnen het Jodendom zeer diervriendelijk met de slachtoffers worden omgegaan. Ja er worden zelfs scherpe messen gebruikt. Logisch want met een bot mes kom je niet makkelijk door een koeienhuid. Er worden maar 2500 dieren volgens het joodse ritueel geslacht. Gaat het om het aantal of om de manier van slachten? Koeien zouden er vrijwel helemaal niets van merken, zegt de Nederlandse Vereniging Progressief Jodendom. Vrijwel? En bij andere dieren mag het een ietsje meer zijn? Het dier mag het mes niet zien? Slachten ze alleen blinde dieren? Doet het dan ook minder pijn? Ja het is allemaal wetenschappelijk onderzocht. En de uitslagen zijn verschillend. Natuurlijk, de ene wetenschap is de andere niet.
Het kan toch niet waar zijn dat je daar aan vast moet houden voor een juiste godsdienstige beleving? Het kan toch niet waar zijn dat je weigert godsdienstige rituelen aan de tijd aan te passen terwijl je alle andere aspecten van het menszijn wel aanpast?
Ik heb de indruk dat men in Islamitische kring eerder bereid is om in ieder geval het onverdoofd slachten te willen veranderen. Wel ritueel slachten maar onder verdoving? Zelfs gaan er daar geluiden op om het ritueel slachten als onwenselijk te beschouwen. Niet ritueel geslacht vlees mag men in de ene richting binnen de Islam alleen maar eten als het een kwestie van leven of dood betreft. Een andere richting heeft het over trek. In beide gevallen gaat het over het begrip honger.
Ik heb het slachten van grote aantallen dieren gezien in Turkije. Volwassenen en kleine kinderen staan erbij te kijken. Er stroomt bloed door de straten. Ik werd er onpasselijk van.

Mensen willen vlees eten en de gigantische vlees-industrie met zijn excessen in dierverzorging, in diertransport, in bloedarmoede en in allerlei ziektes slacht er lustig op los. En daarbij gaat er heel vaak van alles en nog wat mis. Gaat het er daarbij beter aan toe dan bij het ritueel slachten? Ik heb ook gezien hoe het daar gebeurt. En ik heb zo mijn twijfels.
Ik denk dat als Joden consequent willen blijven, ze vegetariër zullen moeten worden. Misschien een goede gelegenheid voor meer personen?
Ik heb gezien hoe het gaat.
Diervriendelijk?
We maken je straks dood, maar wel vriendelijk hoor!
Een mes door je strot voel je niets van.
Geloof jij het?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten