woensdag 19 september 2012

Dockers

Het woord globaal vind ik een mooi woord.
Het wekt bij mij positieve gedachten over het delen van kennis, welvaart, welzijn, bronnen etc. door mensen over de hele wereld.
Vroeger betekende globaal eigenlijk vaak zoiets als "grove schatting" of "over het geheel genomen" of "niet nauwkeurig".
De betekenis "wereldwijd" of nog breder "algemeen" is veel later in de mode gekomen. En het afgeleide globalisering werd "op één manier in één vorm wereldwijd toepassen". Deze vorm doet wat mij betreft echter veel minder vriendelijk aan.
De begrippen globalisering en mondialisering worden als synoniemen door elkaar gebruikt. Hoewel mondialisering vaak gezien wordt als de kapitalistische vorm van globalisering en daartegen zijn weer globaal veel protesten geuit.
In het anti-globalisme krijgen de vrije markt en de multinationals en banken het vooral te verduren. De kritiek is te begrijpen en doet sympathiek aan. Het waarschuwt tegen het verdwijnen van de locale cultuur en economie. Maar helaas is verdere mondialisering niet te voorkomen. Het zou ook niet eerlijk zijn als mensen in bepaalde landen of culturen de verworvenheden van de moderne tijd ontzegd zouden worden.
Er zijn vele definities voor het begrip globalisering maar ik houd het op een proces van economische, culturele en politieke integratie.

Een jaar of vijf geleden kocht ik hier in Turkije een paar stevige boots. Enige tijd terug bleek de zool van een van de schoenen gescheurd. Omdat ze erg lekker zaten besloot ik te proberen hetzelfde model weer aan te schaffen. Pogingen gedaan in winkels en via internet maar hetzelfde model bleek niet meer voor handen. Goed, dan zie ik wel, dacht ik.

Een paar maanden later bracht ik een bezoek aan Nederland. En tijdens dat bezoek zocht ik naar mijn schoenen. Maar helaas, niet meer te verkrijgen. Ik deed een laatste poging via internet. En via de Duitse verkoopsite van eBay vond ik mijn gewenste boots. Niet helemaal hetzelfde maar wel nagenoeg en zonder verzendkosten en eventueel gratis retour.
De handelaar uit Berlijn had een Chinese naam, Guixian Guo. De schoenen kwamen in originele verpakking van een in- en exportbedrijf uit Istanbul. En dat bedrijf had ze uit India laten komen waar ze gemaakt waren. Waar alle grondstoffen vandaan komen is me niet bekend.
Ik heb geen idee wat men in India voor de boots moet betalen maar in Turkije kostten ze 139 TL oftewel 63 €. De verkoopprijs stond op de schoenendoos. Een vergelijkbaar paar in de winkel in Nederland kostte 99 € en via eBay betaalde ik 48,95 €.
Enkele dagen later wilde ik weer terug naar Turkije. Een ticket Amsterdam-Milas kostte bij het ticketverkoopkantoor 149 €. Maar via een Engels bureau kocht ik een biljet voor 99 €. Op de dag van vertrek kreeg ik een lift aangeboden en met een Japanse wagen reed ik naar Schiphol hetgeen me een besparing van bus- en treinkosten opleverde van 30,30 €. Samen met mijn schoenen had ik zo 93,35 € bespaard.
Dat zijn de voordelen van globalisering. Een reisje Amsterdam-Milas voor 5,65 €. Of 45,40 € toe op een paar Dockers.
Is globalisering dan toch alleen maar een economische aangelegenheid?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten