dinsdag 3 juli 2012

Süleyman

Achter de spiegel in de logeerkamer zijn twee gekko's gehuisvest. Als we geen gasten hebben is de kamer ook de kamer waar ik me vermaak met mijn laptop, hetgeen veel voorkomt. Vandaar dat ik de diertjes ook regelmatig kan observeren. Vooral 's ochtends vroeg als het nog schemerig is vertonen ze, net als ik, een redelijke activiteit. De rest van de dag is het te warm.
Wat ik niet kende was het geluid dat ze produceren. Het lijkt op hun naam en met hun gekef of gekwaak of hoe je het noemen kan , begroeten ze me als ik de kamer binnenkom. Niet uit angst denk ik want vaak blijven ze gewoon op de muur zitten. Soms trekken ze zich terug achter de spiegel en soms ook zitten ze elkaar achterna over de muren en het plafond waarbij ze elkaar soms hardbekkig bij hun poten grijpen.
's Avonds verschijnen ze net als ik op het terras. Bij de sponning van de terrasdeuren hebben ze een kier of een ruimte gevonden waarlangs ze zich naar buiten kunnen begeven. Veel ruimte hebben ze daarbij niet nodig. Het is een kleine soort die zich ook nog eens heel plat kan maken. Ze gaan op jacht. Lange tijd zitten ze onbeweeglijk op de muur tot er een insekt te dicht in de buurt komt. Daar doen ze zich te goed aan en de volgende morgen vind ik de keutels onder de spiegel. Wel veel keutels trouwens. Of zullen er meer gekko's achter de spiegel zitten? Op een gegeven moment zaten er wel vijf op de terrasmuur.
Bij onraad verschansen ze zich achter de opengeklapte houten luiken van de terrasdeuren tot de kust weer veilig is. Onze kat komt namelijk wel eens in de buurt en die wil uit ballorigheid nog wel eens een poging wagen om er een te grazen te nemen.
In Turkije schijnen een stuk of zes soorten voor te komen. Onze soort is denk ik een centimeter of acht tot tien groot met staart en al. Een bleke kleur, een geschubd lijfje en karakteristieke donkere kraaloogjes. Huisgekko wordt onze soort hier genoemd. Ook worden ze wel Süleymancık genoemd een oude Turkse benaming. Er wordt ook gezegd dat het dan andere hagedissen betreft. En sommige mensen maken weer geen onderscheid.
Gekko's schijnen geluk te brengen over de inwoners van het huis waarin ze te gast zijn. En in sommige landen heeft ieder huis zijn eigen huisgekko. Nuttig zijn ze ook nog want ze verorberen kakkerlakken en muggen voor zo ver aanwezig.
Ze brengen geluk maar in andere landen brengt het juist ongeluk als ze niet vanaf het moment dat je een nieuwe woning betrekt ook aanwezig zijn.

Hier in Turkije worden de gekko's bejaagd door o.a. de katslang en de ok yılanı of slanke toornslang. Beiden absoluut niet giftig of gevaarlijk maar heel veel mensen zijn er doodsbang voor. Veel mensen kennen maar een reactie: doodslaan dat beest.
Op het gevaar af dat mijn huisgenoten, die ook niet zo geporteerd zijn van deze creaturen, het na dit verhaaltje ook te weten komen nog even dit.
Voor het terras, precies voor de terrasdeuren van de logeerkamer, is een groot bloemperk van een speciale soort pelargonium (ıtır). En daar, tussen de planten, heb ik enkele keren een ok yılanı zien wegglijden. Het is een in verhouding tot zijn pinkdikte een tamelijk lange slang van ongeveer anderhalve meter.
Gisteren zag ik de slang voor de terrasdeur. Vanochtend was het stil.... achter de spiegel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten