Na voetbal is basketbal de tweede belangrijke sport van Turkije en zodoende dus enorm populair. Er gaat enorm veel geld om in deze tak van sport. De clubs die in de hoogste afdeling (TBL Türkiye Basketbol Ligi) uitkomen hebben allemaal peperdure, vaak buitenlandse spelers onder contract staan. Alle clubs hebben zich dan ook verzekerd van financieel draagkrachtige sponsoren of zijn in handen van een groot bedrijf.
Zo spelen er in de hoogste afdeling teams als: Türk Telekom; Banvit (vleeswarenfabriek); Aliağa Petkim (petrochemisch bedrijf); Tofaş Bursa (autobedrijf Turkse Fiat); Pınar Karşıyaka (melk- en vruchtensappen holding) maar ook Efes Pilsen (biermerk).
In oktober 2008 kwam de TAPDK (Tütün ve Alkol Piyasası Düzenleme Kurumu), zeg maar de Turkse waakhond op het gebied van verkoop van alcohol en tabak met een ontwerp voor nieuwe regelgeving m.b.t. verkoop, promotie en reclame voor alcohol gebruik. Dit jaar zijn de regels ingegaan en is o.a. het aantal verkooppunten aangepast en een strenger vergunningstelsel ingevoerd.
Maar er was nog veel meer. Er mocht geen reclame meer voor alcohol gemaakt worden op krantenpagina's die veel door kinderen werden gelezen, er mocht geen alcohol meer verkocht worden tijdens op kinderen gerichte evenementen, er mocht geen reclame voor alcoholhoudende dranken gemaakt worden in bioscopen en op sportpagina's in kranten, geen advertenties die een positief effect op gezondheid voorspellen of zeggen dorstlessend te zijn, geen advertenties die drank aan volwassenheid koppelen. Er moet de hand gehouden worden aan de leeftijd van 18 jaar waarop men pas alcoholhoudende dranken mag kopen.
Maar in januari 2011 zijn ook de nieuwe regels vastgelegd voor sponsorschap en promotieactiviteiten op het gebied van marketing. Zo is het gebruik van namen van bedrijven uit de alcoholbranche verboden, evenals logo's emblemen en andere refererende tekens bij sportclubs, bij organisaties en diensten op sportgebied en ook bij sportactiviteiten.
Clubs en organisaties kregen een jaar de tijd om veranderingen door te voeren zodat ze dan aan de nieuwe regels zouden voldoen.
Veel gehoorde kritiek op deze plannen en de enorme belastingverhogingen op drank van de afgelopen jaren is dat er sprake zou zijn van een islamiserende regeringsmaatregel. Maar dit lijkt me niet terecht. In veel westerse landen zijn vergelijkbare maatregelen getroffen om het gebruik van alcohol en tabak terug te dringen. En dat het minister-president Recep Tayyip Erdoğan wel degelijk om de gezondheid van met name de jeugd gaat lijkt me een strevenswaardig doel.
Grote bedrijven maken vanzelfsprekend gebruik van advocaten die de mazen van de wet opzoeken om de regels te kunnen omzeilen. En mij is de laatste tijd een verandering in het adverteren met alcoholhoudend dranken opgevallen.
Soms wordt bij een krant een heel reclamekatern toegevoegd waarvan niet geacht wordt dat kinderen dat lezen en waarin dus reclame voor drank gemaakt kan worden.
Of er staat een zo te zien informatief artikel over wijn in de krant maar daarin worden dan wel enkele merknamen genoemd.
Of duurdere drankmerken spreken een nieuwe doelgroep aan en adverteren in gerenommeerde tijdschriften waarin vroeger zelden drankadvertenties stonden.
Hoe gaan de advocaten van Efes Pilsen het probleem aanpakken? Zal de naam van de club verdwijnen of veranderen. Of wordt de club misschien verkocht?
Ik heb wel een plan en dat mogen ze gratis overnemen.
De club Efes Pilsen heet officieel: Anadolu Efes Spor Kulübü. Het biermerk verplaatst belastingtechnisch het hoofdkwartier naar Efes, de archeologische opgraving bij Selçuk en de basketbalafdeling gaat haar officiële naam voeren. Geen probleem.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten